یاشیل   yaşil
یاشیل   yaşil

یاشیل yaşil

کمی بیندیشیم...

  در پی ساخت و سازهای اخیر در روستا بهتر است در حفظ و نگهداری بافت اصیل و قدیمی روستا ونیز در حفظ آثار قدیمی و تاریخی که از گذشتگانمان برای ما به ارث گذاشته شده است دقت لازم را به عمل آورده و کوشا باشیم و نسبت به این آثار خود را مسئول بدانیم و حساس باشیم.  

 از جمله این آثار می توان به مساجد علیاء و جامع ، امامزاده ها و اماکن مقدس و زیارتی و قبرستان های روستا ، باغها و مراتع و سبزه زارها و اثار تاریخی و طبیعی روستا ، چشمه ها و نو های (بولاغلار) قدیمی ،حمام قدیمی و آثار دیگر. 

 

لطفا نظرات خود را در مورد این مسائل ارائه نمایید و اگر به مسئله ای اشاره نشده و میتواند در راستای پیشرفت روستا باشد مطرح نمایید... 

 

در زیر به بررسی مواردی در رابطه با این مسائل می پردازیم...  

بی توجهی مسئولین روستا و برخی افرادبه این مسائل که در آینده ای نزدیک مشکلاتی به وجود خواهند آورد و رسیدگی به این مسائل که درحیطه کاری آنها می باشد ولی بی تفاوت در مقابل این مسائل رفتار می کنند...  

مسائلی از قبیل از بین رفتن بافت قدیمی روستا-از بین بردن باغات وطبیعت بکر و دست نخورده توسط کارگاههای ماسه شویی ونیز از بین بردن و دستکاری طبیعت و به خطر انداختن حیات وحش توسط کارخانه اسفالت. 

 

از بین رفتن و بی توجهی به چشمه های قدیمی.

  

  از بین بردن قبرستانهای قدیمی توسط قاچاقچیان که از جمله این آثار میتوان کامانایی،کله کیین،دیکلی داش،ارمنی کندی و جاهای دیگر روستا که توسط این افراد به تاراج می رود.


طرح چند پیشنهاد و سوال...  

 

جلوگیری از ساخت خانه بیش از دو طبقه با رعایت حفظ ظاهر روستا .

 

کاهگلی کردن نمای منازل به جای سنگ و... 

   

اگر روستا را با ساخت خانه های چند طبقه و نمای سنگی تبدیل به شهر و فرهنگ شهر نشینی کنیم انوقت تفاوت روستا و شهر چه می شود.  

سنگ فرش کردن روستا به جای آسفالت.  

تشکیل مجموعه فرهنگی ورزشی در محل ورزشی سابق (بهداری قدیم).  

برای احیائ فرهنگ اصیل و قدیمی روستا از بابت حفظ گویش قبلی مثل ایجاد کلاسهای تابستانی و شناساندن ارزش فرهنگ قدیمی و...  

اجرای همایش و مسابقات بازیهای محلی در فصل تابستان که مردم از نقاط مختلف به خمس می ایند.  

در آخر تشکر از حاج آقا مراد زاده به علت حصار کشی قبرستان چله خانه.




نظرات 2 + ارسال نظر
تسلی زاده شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:10 ب.ظ

سلام
همواره در عصر حاضر موضوع تقابل سنت با مدرنیته مطرح بوده و هست و با گذشت زمان این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ در میان نسل ها شده است. مهمترین راه برای به دست آوردن یک راهکار سازنده و مناسب اینست که با پایبندی به اصول و ساختار تاریخی روستا در صدد راهی برای پیشرفت روستا باشیم مانند مکانیزه کردن کشاورزی و...
(تسلی زاده)

یوسف مولائی جمعه 27 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:43 ب.ظ

خیلی دور از ذهن نیست، شورای روستا با کمک اهالی و با حفظ فرهنگ خمس و ایجاد گردشگری و توریسم درمانی و طبیعت گردی و شناساندن تاریخ خمس، میتواند از مکانهای قدیمی که در این سایت نام برده شده محافظت نماید.مثل تیکلی داش کامان آیی و ارمنی کندی و غیره.

http://www.iranvillage.ir/article-796--0-0.html

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%85%D8%B3_(%D8%AE%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%84)

با عرض پوزش بابت تاخیر در بروزرسانی و پاسخ به نظرات ارزشمند همه شما عزیزان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد